HRM-, Payroll en Loonadministratief onderwijs

HRM-, Payroll en Loonadministratief onderwijs

In Nederland ontvangen werknemers slechts een gering deel van wat ze bruto verdienen maandelijks op hun bankrekening. Een zeer groot gedeelte van het brutoloon verdwijnt naar de Staat en de Pensioenfondsen.

Met loonberekeningen mogen er beslist geen fouten mogen worden gemaakt. De regelgeving is daarnaast  complex. Er  is er sinds kort een aparte (goed verdienende) beroepsgroep ontstaan die bedrijven met payrolling helpt. Grotere bedrijven hebben een soms een eigen payrollmedewerker of HRM-manager in dienst. De meeste bedrijven in Nederland besteden het loonadministratieve werk bij voorkeur uit.

Omdat in Nederland de loonkomsten zo hoog zijn kijken werkgevers kritisch naar zaken als functioneren. Werknemers die minder opleveren dan dat ze kosten zijn in Nederland maar lastig te ontslaan. Een HRM-manager helpt werknemer en werkgever naar een voor beide partijen “goede oplossing”.

Payrollmanagers zijn meestal goed op de hoogte van Human Recourse Management zaken (HRM) en kunnen ondernemers ook met de soms moeizame omgang met personeel helpen.

HRM-opleidingen zijn tegenwoordig in hoge mate “juridisch” van aard. Naast het behalen van een goed diploma is het nodig om jaarlijks te worden bijgeschoold over de stortvloed van nieuwe regels die jaarlijks vanuit Den Haag over werknemers en werkgevers worden uitgestort. Juist de bijscholing maakt de beroepsgroep zo vaardig en daarmee erg gewild. Een goede HRM-manager is soms zijn, of haar, gewicht in goud waard!

Een HRM of salarisadministratieve opleiding kan in Nederland aan de universiteiten, dus op het hoogste niveau, worden gestudeerd:

In Rotterdam: https://www.eur.nl/master/human-resource-management

In Maastricht: https://www.maastrichtuniversity.nl/meta/367578/human-resource-management

Een complete universitaire masteropleiding duurt meestal vijf jaar.

Op iets meer praktisch niveau kan een payrollopleiding of een HRM-opleiding ook op een hoge school worden gevolgd. Deze bacheloropleidingen duren meestal vijf jaar.

En in deeltijd studeren?

Voor mensen die zich in korte tijd willen bij- of omscholen bestaat er een praktische oplossing bij IPD-opleidingen. IPD verzorgt Loonadministratief klassikaal onderwijs al ruim twintig jaar.

Op MBO-plus niveau kunnen mensen goed terecht voor de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL). Het PDL is Nederlands bekendste payrolldiploma  Bij opleidingsinstituut IPD leren de boekhoudkundige kant  van de loonadministratie maar is er ook ruim aandacht voor de communicatieve en juridische aspecten van het vak.  Na het behalen van het diploma vinden de meeste cursisten snel toegang tot deze arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt voor PDL kenmerkt zich door veel zekerheid in combinatie met een (relatief) hoog salaris.

Veel ex-cursisten verdienen hun boterham door het maken van een salarisstroken. Werken als PDL-er is ook aantrekkelijk omdat het goed in deeltijd kan. Een IPD-opleiding PDL is snel te halen op MBO-4 niveau en wordt door IPD in diverse steden van het land verzorgt.

Er is heel veel vraag naar PDL-ers omdat er te weinig mensen zijn met een universitaire- of Hbo-achtergrond.

Andere loonadministratieve opleidingen in deeltijd

IPD verzorgt  sinds kort ook de veelgevraagde en korte opleiding Medewerker Personeelszaken (MPZ)

Niet erg bekend is dat men na een PDL-studie, vrij gemakkelijk een vervolgdiploma VPS te behalen is. De opleiding VPS is een uitbreiding van PDL. De naar mensen met een VPS-diploma is zeer groot. De exclusieve IPD-opleiding VPS kan in Utrecht worden gevolgd.